odliczenia VAT, odliczenie podatku VAT, VAT naliczony
A A A

Poradnik VAT nr 5 (413) z dnia 10.03.2016

Odliczenie VAT od wydatków na przystosowanie i wyposażenie lokalu mieszkalnego zakupionego na biuro firmy

Osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie nieruchomości będących środkami trwałymi firmy. W styczniu 2016 r. nabyła lokal mieszkalny (na swoje imię i nazwisko) z przeznaczeniem na biuro firmy. Od listopada 2015 r. ponoszone były wydatki na zakup materiałów budowlanych do wykończenia tego lokalu. Czy można odliczyć podatek naliczony od ich zakupu? Czy odliczeniu podlega również VAT od zabudowy meblowej kuchni wraz z piekarnikiem elektrycznym, lodówką, mikrofalówką oraz zmywarką? Podatnik wynajmuje innym podmiotom mieszkania ze stawką zwolnioną, lecz do tej pory nie stosował proporcji, ponieważ przyporządkowywał koszty do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany podatnik VAT, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasadniczym warunkiem umożliwiającym podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia podatku VAT jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami, które generują podatek należny. Zaznaczyć przy tym należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być pośredni lub bezpośredni.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 8 maja 2012 r., nr IPTPP1/443-155/12-4/RG stwierdził, że o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Czytelnik jest osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest wynajem nieruchomości będących środami trwałymi firmy. Od listopada 2015 r. podatnik ponosił wydatki na remont i wyposażenie mieszkania przeznaczonego na biuro firmy. Wydatki te niewątpliwie nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, jednakże - poprzez wpływ na funkcjonowanie firmy - pośrednio mają związek z uzyskaniem przez Czytelnika obrotu opodatkowanego.

Zatem spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wyposażeniem lokalu przeznaczonego na biuro. Dla odliczenia VAT bez znaczenia pozostaje fakt, że lokal został nabyty przez Czytelnika na jego imię i nazwisko, a nie jego firmę.

Wątpliwość Czytelnika dotyczy jednak możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem elementów znajdujących się na wyposażeniu zarówno typowego biura jak i gospodarstwa domowego tj. lodówki, kuchenki mikrofalowej oraz zmywarki. Bez wątpienia zatem zakupy te mogą służyć również celom prywatnym Czytelnika, nie związanym z prowadzoną działalnością. W konsekwencji, w razie kontroli Czytelnik będzie musiał udowodnić, że wydatki na nabycie wyposażenia nie mają charakteru osobistego i pozostają wyłącznie w ścisłym związku z działalnością gospodarczą.

Z przedstawionego w pytaniu stanu faktycznego wynika także, że podatnik prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną, jak i zwolnioną z podatku VAT. Opisane wydatki związane z remontem i wyposażeniem lokalu, które ma służyć jako biuro firmy, niewątpliwie należą do kosztów ogólnych działalności podatnika, których nie sposób jednoznacznie zakwalifikować do sprzedaży tylko opodatkowanej lub tylko zwolnionej. Są to wydatki, które dotyczą całej działalności podatnika, a więc zarówno związane są czynnościami opodatkowanymi, jak i czynnościami zwolnionymi.

Zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z tzw. sprzedażą mieszaną czyli opodatkowaną i zwolnioną regulują przepisy art. 90 ustawy o VAT. Zgodnie z ww. przepisami jeżeli podatnik nie ma możliwości przyporządkowania danego zakupu do konkretnej czynności (opodatkowanej lub zwolnionej) rozlicza podatek naliczony proporcjonalnie w oparciu o tzw. strukturę lub współczynnik struktury sprzedaży VAT. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Reasumując

Jeśli nabyte w związku z adaptacją i wyposażeniem lokalu towary i usługi, będą służyły wyłącznie prowadzonej działalności, a w razie konieczności możliwe będzie udowodnienie, że nie służą celom osobistym - to Czytelnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie tych towarów i usług.

Jednocześnie z uwagi na brak możliwości przypisania w konkretny sposób zakupów do działalności opodatkowanej i zwolnionej odliczenie winno nastąpić na zasadach określonych w art. 90 ustawy o VAT.

www.OdliczeniaVAT.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekVAT.pl - sprawdź!
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

grudzień 2018
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
28
29
30
31
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.